مشاوره رایگان: 09155133748

انواع دستگاه کلرزنی استخر

انواع دستگاه کلرزنی استخر

انواع دستگاه کلرزنی استخر

امتیاز بدهید

کلرزدن آب استخر یکی از مهم ترین موارد در زمان ساخت استخر است که با سلامت افراد سر و کار دارد. به همین دلیل انواع مختلفی از دستگاه های کلرزنی استخر وجود دارد که با توجه به نوع ساخت استخر نظیر استخر عمومی یا ساخت استخر خانگی، مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب علاوه بر آشنایی با انواع دستگاه های کلرزنی استخر با ماهیت کلی کلرزنی نیز آشنا خواهید شد.

کلرزنی استخر چیست؟

یک وسیله بسیار کاربردی برای ضدعفونی و گند زدایی کردن آب استخر است. به طور معمول از کلر برای ضدعفونی کردن آب های شرب و حتی آب های مصرفی استفاده می شود که جزء قوی ترین ماده ضد عفونی کننده در بازار شناخته می شود. با استفاده از دستگاه های کلرزنی، کلر به آب استخر اضافه می شود و عملیات ضد عفونی کردن آب شروع می شود.

استفاده از کلر و دستگاه های کلرزنی یک روش موثر در جهت از بین بردن میکرو ارگانیسم های بیماری زا و همینطور یک اکسید کننده قوی از قدیم شناخته شده است که در صنعت آب مورد استفاده قرار می گیرد. کلر زنی آب استخر به دلیل هزینه پایین و سهولت کاربرد در مقایسه با سایر گندزدایی ها متداول ترین روش در اکثر کشورهای درحال توسعه می باشد. در ادامه مطلب انواع دستگاه های کلرزنی و کاربرد های آنان را خواهید شناخت.

هدف استفاده از دستگاه های کلرزنی چیست؟

هدف استفاده از دستگاه کلرزنی

یکسری از میکرو ارگانیسم ها به نام پاتوژن ها وجود دارند که ممکن است به سلامت انسان آسیب وارد کند. اگر آب استخر بدون تصفیه مناسب برای از بین بردن پاتوژن مصرف شود ممکن است باعث بیماری هایی همچون اسهال شود. درست است که کلر ضد عفونی کننده موثر و قوی است اما نمی تواند همه میکرو ارگانیسم های مضر را از بین ببرد.

کلر به صورت کلی به روی باکتری ها تاثیر فراوان دارد ولی در برابر ویروس ها اندکی موثر است. دستگاه های کلرزنی استخر بر اساس مدل های موجود در بازار می تواند کلر را به شکل مایع یا گاز وارد آب کنند و میزان کلری که به آب وارد شده را با دستگاه مخصوص اندازه گیری کنند. همچنین می توان با استفاده از دستگاه های کلرزنی استخر، حجم آب ورودی و کلر اضافه شده را به طور دقیق محاسبه و بررسی کرد.

انواع دستگاه کلرزنی استخر

انواع دستگاه کلرزنی استخر

کلرزن مایع : دستگاه کلرزن مایع از طریق پمپ تزریق با دوزینگ پمپ به آب کلر تزریق می شود. هیپوکلرید سدیم و کلسیم به حالت مایع بوده و برای اینکه این مواد را بتوان به آب استخر تزریق کرد از هیپوکلریناتور استفاده می شود. تجهیزات ساختی که در کلرزن مایع استفاده می شود به صورت زیر است:

  • پمپ تزریق کلر
  • مخزن پلی اتیلن مطابق آب مصرفی
  • گیربکس و الکترو موتور
  • شفت استیل یا فلزی با پوشاننده پلی اتیلن
  • تابلو برق تجهیز شده به تایمر اتوماتیک همزن
  • لوله کشی و اتصالات از جنس پی وی سی
  • شاسی فلزی با پوشش استیل ضد زنگ یا اپوکسی

 

انواع کلر زن مایع

کلرزن دستی : دستگاه کلر زن مایع به دو صورت دستی و اتوماتیک وجود دارد. در مدل دستی کلرزن، همانطور که از نامش پیداست، کلر به شکل دستی داخل مخزن ریخته می شود و سپس با استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده که از درجه سختی پایینی برخردار است ترکیب می شود و در آخر کار، کلر را با استفاده از دوزینگ پمپ به آب استخر تزریق می کند.

کلرزن اتوماتیک : نوعی دیگر از دستگاه های کلرزنی مایع که طراحی و ساخته شده است، دستگاه کلر زن اتوماتیک نام دارد. این مدل از شفت  و پروانه تشکیل شده که با کمک الکتروموتور شروع به چرخش کرده و کلر را در داخل مخزن استخر تهیه می کند. دستگاه کلرزن اتوماتیک نسبت به دستگاه کلر زن دستی تنظیم و کاربرد ساده تری دارد. قابل ذکر است که دستگاه اتوماتیک نسبت به دستگاه کلر زن دستی قیمت بالاتری دارد.

دستگاه کلرزنی به صورت گاز

استفاده از دستگاه های کلرزنی به صورت گازی اینچنین است. در ابتدا شروع باید کلر در دمای بالا و فشار پایین به مایع و سپس بعد از تبخیر تبدیل به گاز شود. پس از تمام شدن این فرایند، داخل کپسول های مخصوصی که طراحی شده، کلرزن گازی نگهداری می شوند. سپس به وسیله پمپ ضدعفونی و گندزدایی به داخل آب استخر تزریق می گردند. تجهیزات ساختی که که در دستگاه کلرزنی گازی استفاده می شود به شرح زیر است:

  • دستگاه تزریق اتوماتیک دیواری به همراه دستگاه وکیوم
  • دستگاه انژکتور به همراه پوستر پمپ
  • دستگاه تعویض کننده و دستگاه آنالیزر جهت نمایش درصد باقی مانده کلر در دستگاه کلرزنی
  • تابلوی فرمان سیلندرگاز

کاربرد دستگاه های کلرزنی

 

اولین کاربرد در مورد گندزدایی فاضلاب خروجی است که باعث کاهش مقدار () می شود و از رشد و نمو مگس و حشرات جلوگری می کند. همچنین برای شکستن فآب تولیدی در سپتیک تانک استخر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از دستگاه کلرزنی

استفاده از دستگاه های کلرزنی موجب می شود که کلر به طور کامل در آب حل شود و همچنین نظارت بهتر و دقیق تری بر میزان کلر ورودی و آب خروجی استخر خواهید داشت. کلر باقی مانده قابل پایش است و می توان از آن دوباره برای دستگاه های کلر زنی استفاده نمود.

باقی مانده کلر میکروب کش را می توان در خطوط انتقال حفظ کرد و همچنین به شکلی متفاوت کلر را در آب وارد کرد که برای لوله کشی های طولانی تر بیشتر وجود داشته و تاثیرگذاری خود را همچنان حفظ می کند. در دسترس بودن سیستم های شیمیایی برای کاربرد های جانبی مانند : تعین درز خطوط ، مهاربو و سیستم های گندزدایی تصفیه خانه استخر نیز از مزایای دستگاه های کلر زن به شمار می رود.

 

 از دیگر مزیت های دستگاه های کلرزنی استخر، حمل و نقل و جابه جایی راحت به همراه نصب آسان آن در هر منطقه است. این دستگاه آنقدر حجم و وزن زیادی ندارد و به سهولت می توان آن را جابه جا کرد و در مکان های دلخواه نصب نمود. حتی می توان از این دستگاه برای استخر های خانگی استفاده کرد. درست است که دستگاه های کلرزنی کوچک هستند اما از توان قدرتی بالایی برخوردار می باشند.

قیمت دستگاه های کلرزنی استخر

هزینه های مواد اولیه دستگاه های کلرزنی همانند کلر از قیمت پایینی برخوردار است و می توان آن ها را به شکل مایع و گاز تهیه کرد. درصورتی که دستگاه های کلرزنی خراب شوند امکان جدا شدن هر قسمت از دستگاه وجود دارد و می توان آن ها را تعویض کرد که از هزینه تعمیر و نگهداری پایینی برخوردار است و به دلیل کیفیت بالای به کار رفته در قسمت های مختلف دستگاه، طول عمر بالاتری نیز دارد.

عوامل تاثیرگذار در اثر بخشی کلرزنی

میزان غلظت کلر: افزایش غلظت کلر موجود در آب باعث افزایش میزان اثربخشی کلر در آب می شود.

مدت زمان تماس کلر و آب: در هنگام کم شدن زمان تماس کلر با آب موجب کاهش تاثیر ضدعفونی خواهد شد که در این صورت غلظت بیشتری از کلر مورد نیاز است.

مقدار پی اچ آب : هرچه پی اچ آب استخر بیشتر باشد، کلر موجود در آب اثر کمتری دارد. در این صورت باید غلظت کلر افزایش پیدا کند.

مقدار دمای آب: پایین بودن دمای آب استخر، تاثیر گندزدایی را کمتر خواهد کرد که در این مورد هم باید اقدام به افزایش غلظت کلر نمود.

سوالات متداول

برای ماندگاری بیشتر کلر در اب استخر چه راه حلی پیشنهاد می‌شود؟

برای اینکه بخواهیم ماندگاری کلر در آب استخر و جکوزی افزایش پیدا کند باید به چند تا پارامتر اساسی دقت کنیم اول اینکه میزان ph در آب استخر رو همیشه سعی کنیم که در محدوده مجاز خودش نگه داریم. دومین مورد TDS آب استخر است، TDS آب باید در محدوده استاندارد باشد و مورد بعدی وجود کلرامین در آب استخر هست که کلورامین در آب استخر باعث ناپایداری کلر می شود پس هرچه بتوانیم از روش های گندزدایی استفاده کنیم قاعدتا بهتر هست. مورد بعد اینکه نگذاریم آب استخر جلبک بزند یعنی به محض اینکه ایجاد جلبک در استخر حتما شک کلر رو به استخر بدیم و از تثبیت کننده های کلر هم میتونیم استفاده کنیم.

نکته پایانی

همانطور که گفته شد کلرزنی سبب تصفیه آب می شود که خود کلر و سپس کلر توسط دستگاه های کلر زنی به آب استخر تزریق و کلر وارد آب استخر می شود. اما لازم است که مقداری از کلر در آب باقی بماند تا از رشد باکتری و میکروب در لوله های انتقال آب جلوگیری کند. کشور هایی که از خطوط ایمن انتقال آب برخوردار هستند نیاز به باقی مانده کلر ندارند.

در کشور ما با توجه به اینکه مقدار کلر تزریق شده در دیوارهای خطوط انتقال آب مصرف شده و بخشی از آن به دلیل ترکیب با آلودگی های آبی، هالومتان را تشکیل داده اند که مجدد باید عملیات تزریق کلر صورت بگیرد. در انتها جهت انجام هرگونه مشاوره رایگان در زمینه های مختلف نظیر ساخت استخر، ساخت جکوزی و خرید تجهیزات استخر می تواندی با مهندسان شرکت ممارت تماس 09363283001 بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


آخرین پروژه ها


ساخت استخر روی زمین
ساخت استخر در حیاط
موتور خانه استخر
بهترین شرکت ساخت استخر
تجهیزات استخر در ارومیه
تجهیزات استخر در کرمانشاه